Προπόνηση κατά την περίοδο της νηστείας

Προπόνηση κατά την περίοδο της νηστείας

Διανύουμε πλέον την θρησκευτική περίοδο της Σαρακοστής, συνώνυμο της νηστείας για κάποιους.Νηστεία σύμφωνα με τις διδαχές του Χριστιανισμού σημαίνει αποχή απο κάθε μορφή κρέατος και ζωικών προϊόντων π.χ. γάλα, αυγά, τυρί. Τι σημαίνει αυτό για τον οργανισμό;

Νηστεία για το σώμα μας σημαίνει μικρότερη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών όπως πρωτεΐνες, μέταλλα και καλά λιπαρά που χρειάζεται ο οργανισμός για την εύρυθμη λειτουργία του. Με αυτά τα δεδομένα αν καταπονούμε το σώμα μας με επίπονη γυμναστική την περίοδο αυτή είναι φυσικό να το οδηγήσουμε σε εξάντληση. Αυτομάτως και κατά προέκταση αποδυναμώνεται το ανοσοποιητικό μας σύστημα αφήνοντας μας έτσι πιο ευάλωτους σε διάφορες ασθένειες και λοιμώξεις.

Η περίοδος της νηστείας για όσους την ακολουθούν και ταυτόχρονα ασκούνται ή προπονούνται σε κάποιο ομαδικό άθλημα δεν είναι κατάλληλη για βελτίωση αντοχών, δύναμης και δεξιοτήτων. Κατά την περίοδο αυτή λοιπόν δίνουμε την δυνατότητα στον οργανισμό να αποφορτιστεί μειώνοντας την διάρκεια των προπονήσεων καθώς και την ένταση.

Διατροφικές συμβουλές:

• Οι πρωτεΐνες αποτελούν τον θεμέλιο λίθο του μυικού συστήματος. Κατά την περίοδο της νηστείας είτε απουσιάζουν εντελώς είτε καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες. Συνεπώς το σώμα δεν έχει την ίδια δυνατότητα επιδιόρθωσης των μυών που έχει υπό φυσιολογικές συνθήκες.Αν ακολουθούμε σκληρή νηστεία με απουσία κρέατος και παραγώγων φροντίζουμε να καταναλώνουμε όσπρια και δημητριακά πλούσια σε φυτικές πρωτεΐνες που αν και ατελής(δεν περιέχουν όλα τα βασικά αμινοξέα) μπορούν να προστατέψουν για λίγο τον οργανισμό. Αν από την άλλη επιτρέπουμε στον εαυτό μας τα παράγωγα του κρέατος δίνουμε έμφαση στην κατανάλωση αυγού και γιαουρτιού, καθώς αποτελούν δύο από τις πιο πλήρης πρωτεΐνες.

• Όσον αφορά τους υδατάνθρακες η νηστεία δεν επηρεάζει την κατανάλωση τους και συγκεκριμένα την περίοδο αυτή είναι η βασική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Καταναλώνουμε μεγάλη ποσότητα μέσα στα γεύματα και στρεφόμαστε σε σύνθετους υδατάνθρακες, προϊόντα ολικής άλεσης και λαχανικά πλούσια σε φυτικές ίνες έτσι ώστε να δώσουμε στον οργανισμό την αίσθηση του κορεσμού και να προστατέψουμε την σωστή λειτουργία του πεπτικού.

Πιο συγκεκριμένα:

• Τα παιδιά και έφηβοι έχουν αυξημένες ανάγκες για θρεπτικά συστατικά καθώς το σώμα τους βρίσκεται σε ανάπτυξη. Αν τώρα συνδυάσουμε την ανάπτυξη με κάποια μορφή άσκησης ή κάποιο άθλημα τότε καταλαβαίνουμε πως το σώμα δεν γίνεται να καλύψει τις ανάγκες του κατά την περίοδο της νηστείας ούτε θερμιδικά ούτε σε θρεπτικά συστατικά. Επομένως δίνουμε μεγάλη προσοχή στους υδατάνθρακες και μειώνουμε την ένταση της άσκησης.

• Οι γυναίκες κατά την περίοδο της νηστείας κινδυνεύουν από χαμηλά ποσοστά σιδήρου. Λόγο της έμμηνου ρύσης τα επίπεδα του σιδήρου στις γυναίκες μειώνονται. Είναι κατανοητό λοιπόν πως σε συνδυασμό με τη νηστεία τα χαμηλά ποσοστά σιδήρου θα οδηγήσουν σε μείωση της παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων και κατά συνέπεια θα μειωθεί η παροχή οξυγόνου ενδοκυτταρικά. Δίνουμε βάση σε όσπρια και τροφές πλούσιες σε σίδηρο πχ. Ταχίνι.

Η περίοδος της νηστείας είναι μια εξαιρετικά στρεσογόνος περίοδος για τον οργανισμό και πολλές φορές ωθεί το σώμα μας στα όρια του. Εμείς με την σειρά μας πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στις τροφές που καταναλώνουμε έστω και με την απουσία πρωτεϊνών έτσι ώστε να προστατέψουμε την εύρυθμη λειτουργία τόσο του μυικού συστήματος όσο και του ανοσοποιητικού. Όσον αφορά την άσκηση αποφεύγουμε την μεγάλη διάρκεια των προπονήσεων, ρίχνουμε την ένταση στο μισό και προσέχουμε τα μηνύματα που μας δίνει το σώμα μας. Αν παρατηρήσουμε οποιαδήποτε αλλαγή ή ενόχληση κατά τη διάρκεια της προπόνησης σταματάμε άμεσα και φροντίζουμε να αυξήσουμε την πρόσληψη τροφής καθώς επίσης να συμβουλευτούμε διατροφολόγο για να μας καθοδηγήσει ακόμα καλύτερα.

Γράφει ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ